Οι λεπτομέρειες και τα
στοιχεία – Σήμερα ετησίως θέλει περί τα 122 εκ. €, αφού μπαίνει μέσα 67 εκ. €
παρά τις εισπράξεις 55 εκ. € από διόδια τα οποία δεν της επαρκούν
Η Εγνατία που ξέραμε, σύντομα θα είναι παρελθόν. Όχι ο
οδικός άξονας βέβαια που θα… παραμείνει στη θέση του για να συνεχίσει να
προσφέρει στην ανάπτυξη του τόπου, ούτε ο ιδιοκτήτης του, αφού δεν θα πουληθούν
οι μετοχές ή η εταιρεία και ο δρόμος πάντα
θα ανήκει στο κράτος.
Όμως πλέον η συντήρηση και η εκμετάλλευση θα ανήκει
σε ιδιωτική εταιρία που θα τον διαχειρίζεται μετά από σύμβαση παραχώρησης που
θα υπογράψει.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ κατά τη συνεδρίασή του την
Τετάρτη αποφάσισε την...
άμεση εκκίνηση της διαδικασίας για την προκήρυξη διεθνούς
διαγωνισμού για την αξιοποίηση του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των
τριών καθέτων σε αυτόν αξόνων, μέσω της σύναψης σύμβασης παραχώρησης για την
λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσή τους από ιδιωτικό επενδυτικό σχήμα.
Στο πλαίσιο αυτό αποφασίσθηκε η δημοσίευση πρόσκλησης
προκαταρκτικής διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, με την οποία
παρέχεται η δυνατότητα προκαταρκτικής μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος,
καθώς και υποβολής παρατηρήσεων και απόψεων σχετικά με την αξιοποίηση μέχρι τις
20/12/2016. Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης πριν από το τέλος του 2016, το
ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει άμεσα, στις αρχές του 2017, στη δημοσίευση των τευχών
δημοπράτησης.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι «η μεγιστοποίηση του επενδυτικού
ενδιαφέροντος και η βελτιστοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας ανάθεσης της
σύμβασης παραχώρησης υπό όρους δημοσίου συμφέροντος», ενώ σύμφωνα με το
χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα
κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία
αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους.
Και στο παρελθόν έχει ανακινηθεί θέμα παραχώρησης, ενώ τώρα
φαίνεται ότι ο χρόνος πίεζε ώστε να ολοκληρωθούν και τα προαπαιτούμενα για τη
β’ δόση.
Η αλλαγή του φορέα εκμετάλλευσης της Εγνατίας είναι βέβαιο
ότι θα φέρει και μεταβολές σε όσα γνωρίζαμε για τη διαχείριση του οδικού άξονα,
με επίμαχο ζήτημα για τους οδηγούς και το ύψος των διοδίων που θα καλούνται να
πληρώσουν.
Οι λεπτομέρειες και τα
στοιχεία
Η “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” μπαίνει μέσα ετησίως περί τα 67 εκ. € παρά τις
εισπράξεις της 55 εκ. € από διόδια, τα οποία όμως καθόλου δεν της επαρκούν (ζημίες χρήσης προ
φόρων – ισολογισμός 2015: εδώ). Το έργο είναι 670 km και συνεπώς μπαίνει μέσα 100.000 €/km!
Το έργο θέλει περί τα 122 εκ. € ετησίως με
τη σημερινή συντήρηση (ως πρόσφατο έργο που είχε μικρή δαπάνη συντήρησης) και με το σημερινό προσωπικό για να μη μπαίνει
μέσα (θα έπρεπε δηλ. να αυξήσει κατά 220% τα διόδια!) χωρίς υπολογισμό
απόσβεσης και κέρδους της επένδυσης. Και χωρίς υπολογισμό του αυξημένου κόστους
συντήρησης σε λίγα χρόνια.
Τελικά όπως αποφασίστηκε δεν θα πουληθούν οι μετοχές ή η εταιρεία
και ο δρόμος, αλλά θα παραχωρηθεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του
δρόμου. Αυτό που ενδιαφέρει είναι να υπάρξει τελικά για αυτά ένα δίκαιο
εύλογο τίμημα, να γίνει δηλαδή σωστή αποτίμηση της αξίας παραχώρησης αυτού του
συγκεκριμένου δικαιώματος.
Τα σημερινά διόδια στην Εγνατία είναι 0,03 €/km και το νέο μέγιστο όριο θα είναι τα 0,05 €/km (Ιωάννινα – Θεσ/κη: περίπου 12 €).
Με αυτό το ύψος διοδίων τα έσοδα φτάνουν περίπου τα 100 - 110 εκ. € και με
περιστολή των σημερινών εξόδων η συντήρηση με την εκμετάλλευση του δρόμου, εκτιμάται
ότι θα αφήνει κέρδος στον παραχωρησιούχο και μέρος του (της τάξης των 10 εκ. €) θα
είναι κρατικό έσοδο (έναντι της κατά 67 εκ. € ετήσιας ζημίας).
Εφόσον τελικά η παραχώρηση της συντήρησης και της εκμετάλλευσης του δρόμου γίνει για διάστημα 30-35 ετών, τότε –όπως αναφέρεται- το όφελος των φορολογούμενων πολιτών θα είναι περί τα 2,5
- 3,0 δις € (35 έτηΧ(67+10) εκ. €)
Και βέβαια τα βασικά ερωτήματα είναι:
√ Πότε είναι μεγαλύτερο το όφελος για τα εκατομμύρια των φορολογουμένων, τώρα ή όταν παραχωρηθεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του δρόμου?
√ Προέχει το όφελος όλων των φορολογουμένων ή το όποιο όφελος των εργαζομένων σήμερα που εύλογα(;) επιθυμούν να είναι στο "δημόσιο"?
√ Ποιος πρέπει να πληρώνει το κόστος της συντήρησης και λειτουργίας του κάθε δρόμου (ΕΓΝΑΤΙΑ, ΠΑΘΕ, Άξονα ΒΟΡ. ΚΡΗΤΗΣ, ΙΟΝΙΑΣ κλπ)? Οι χρήστες του ή όλοι οι φορολογούμενοι?
Η Εγνατία Οδός
Το αύριο της Εγνατίας, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη
Βόρεια Ελλάδα, καθώς ενώνει όλους τους νομούς, ξεκινώντας από το Λιμάνι της
Ηγουμενίτσας, που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία, και καταλήγει στα
Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει το ΤΑΙΠΕΔ, η Εγνατία
Οδός εξυπηρετεί το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ της χώρας, το
54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, το 41% της απασχόλησης της χώρας στον
τομέα της βιομηχανίας/μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της
χώρας.