Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016

Όλοι τόνισαν ότι είναι χρήσιμος ο Ε-65, αλλά διαμάχες και “στον τόπο τα βιολιά” για το τμήμα Καλαμπάκα - Εγνατία! Προχωρά μόνο το προς Λαμία τμήμα του Ε-65

Καχριμάνης: «να γίνει το έργο και η χάραξη από όπου να ‘ναι». Καλογιάννης: «Να πάει νοτιότερα, όπως πρότεινα» Ένταση κατά του Στ. Καλογιάννη από εκπροσώπους της Δυτ. Μακεδονίας Ποιες οι διαφορές στις χαράξεις 

Διαμάχες στη σύσκεψη στα Τρίκαλα: Θετικά και αρνητικά τα νέα για την πορεία υλοποίησης του Ε-65 
 Δείτε αναλυτικά τα συν και τα μείον σε χρόνους και αποστάσεις των 2 χαράξεων
Ιδιαίτερα ευρεία ήταν σύσκεψη που έγινε σήμερα στο Δημαρχείο Τρικάλων για τον Ε-65, παρουσία βουλευτών και περισσοτέρων από 50 φορέων της Αυτοδιοίκησης. 
Παρουσία των Περιφερειαρχών Θεσσαλίας, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Ηπείρου, προέδρων των Π.Ε.Δ. των αντίστοιχων Περιφερειών καθώς και δημάρχων πρωτευουσών Νομών των περιοχών.
Θετικά και αρνητικά...
νέα για την πορεία υλοποίησης του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65 κόμισαν κατά την έλευσή τους στα Τρίκαλα η Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μαρίνα Χρυσοβελώνη και ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες, στο περιθώριο ευρείας σύσκεψης που διοργανώθηκε για το σημαντικό οδικό έργο από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Θεσσαλίας και την Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών προανήγγειλε την οριστικοποίηση της κατασκευής του νότιου τμήματος του Ε-65 (Λαμία-Ξυνειάδα), προσδιορίζοντάς χρονικά την έναρξη του έργου στις αρχές του 2017.
Αντίθετα για το βόρειο τμήμα που αφορά τη σύνδεση του Ε-65 με την Εγνατία Οδό, αναζητείται πηγή χρηματοδότησης.
“Για το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου οριστικοποιείται η ένταξη και χρηματοδότηση του μέσω του νέου ΕΣΠΑ (ΣΕΣ), με το ποσό των 320 εκατομμυρίων ευρώ, με την τελική έγκριση να αναμένεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο τέλος του έτους”, ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Δέδες, εκτιμώντας ότι το έργο θα ξεκινήσει στις αρχές του 2017.
Ωστόσο, αναφορικά με το βόρειο τμήμα, ο γ.γ. Υποδομών ξεκαθάρισε πως “δεν μπορεί να ενταχθεί για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, γι’ αυτό και αναζητείται λύση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έχουμε ήδη μία περίοδο 3-4 μηνών με σχετική αλληλογραφία με στελέχη της Τράπεζας, ελπίζοντας έως το τέλος του χρόνου να έχουμε θετικές εξελίξεις”.

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις της Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μαρίνας Χρυσοβελώνη, επισημαίνοντας πως “το Υπουργείο κινείται εντός χρονοδιαγράμματος για τα μεγάλα έργα, προσπαθώντας να κάνουμε το καλύτερο δυνατό μέσα σε δύσκολες, οικονομικά, συνθήκες”.
Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι “η στόχευση είναι η υλοποίηση σημαντικών έργων, ρίχνοντας βάρος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων”, ενώ ερωτηθείσα για τυχόν εμπλοκή δημοσίων έργων σε ενδεχόμενο αρνητικής αξιολόγησης των θεσμών στο πρόγραμμα αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που υλοποιεί η κυβέρνηση, απάντησε εμφαντικά ότι “δεν υφίσταται τέτοιο ζήτημα, καθώς δεν εντάσσεται στα προαπαιτούμενα”.
Οι σχετικές ανακοινώσεις των δύο κυβερνητικών στελεχών δημοσιοποιήθηκαν επίσημα στην ευρεία σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο Τρικάλων για τον Ε-65, παρουσία βουλευτών και περισσοτέρων από 50 φορέων της Αυτοδιοίκησης, όπως των Περιφερειαρχών Θεσσαλίας, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Ηπείρου, προέδρων των Π.Ε.Δ. των αντίστοιχων Περιφερειών καθώς και δημάρχων πρωτευουσών Νομών των περιοχών.

Ένταση
Ένταση προκλήθηκε μεταξύ του δημάρχου Δεσκάτης κι άλλων εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και του πρώην βουλευτή Σταύρου Καλογιάννη, με αφορμή την πρόταση του τελευταίου για μια διαφορετική χάραξη του βόρειου τμήματος.
Όπως τονίστηκε, η "πρόταση Καλογιάννη" είναι σχεδόν παντού ίδια με την αρχική "πρόταση ΥΠΕΧΩΔΕ" -που υπάρχει στα αρχικά σχέδια- με πολύ μικρές παραλλαγές. Όμως αποτελεί τυπικά 3η πρόταση, αν και οι διαφορές της από την "πρόταση ΥΠΕΧΩΔΕ" είναι μόνο 1΄- 2΄ σε χρόνο. 
Πολλοί αυτοδιοικητικοί τέθηκαν ενάντια στην πρόταση του πρώην υφυπουργού Περιβάλλοντος κ. Στ. Καλογιάννη, για μια νέα, 3η προτεινόμενη χάραξη του δρόμου, ακόμη νοτιότερα της αρχικής.

Οι διαφορές στις χαράξεις
Όπως αναφέρονταν η διαφορά έγκειται στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία.
Με την κατασκευή του Ε-65 τα Τρίκαλα και η Καρδίτσα θα τον χρησιμοποιούν προς Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Φλώρινα και Σκόπια, Βουλγαρία κλπ, αλλά και προς την Ήπειρο.
Επίσης η Κοζάνη, τα Γρεβενά, Φλώρινα και Καστοριά θα τον χρησιμοποιούν προς όλη τη Θεσσαλία και προς Αθήνα.
Η Ήπειρος θα τον χρησιμοποιεί προς Θεσσαλία.

Συγκεκριμένα οι διαφορές των χαράξεων είναι:
► Με τη Νότια χάραξη (κόμβος στην Καλλιθέα) που είναι πιο ορεινή:
  • συντομεύουν κατά 13΄- 15΄ οι αποστάσεις της Ηπείρου με Θεσσαλία (και αντίστροφα) και προς Αθήνα (βέβαια μέσω της Ιόνιας από Ήπειρο προς Αθήνα είναι συντομότερα) ενώ
  • μεγαλώνουν κατά 5΄- 6΄ οι αποστάσεις α) Τρικάλων και Καρδίτσας προς Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Γρεβενά, Καστοριά, Σκόπια και β) Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς και Φλώρινας προς Αθήνα και Θεσσαλία 

► Με τη Βόρεια χάραξη (κόμβος στο Κηπουρειό) που είναι πιο πεδινή:
  • συντομεύουν κατά 5΄- 6΄ οι αποστάσεις α) Τρικάλων και Καρδίτσας προς Θεσσαλονίκη, Κοζάνη, Γρεβενά, Καστοριά, Σκόπια και β) Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς και Φλώρινας προς Αθήνα και Θεσσαλία ενώ 
  • μεγαλώνουν κατά 13΄- 15΄ οι αποστάσεις της Ηπείρου προς Θεσσαλία (και αντίστροφα) και προς Αθήνα (βέβαια μέσω της Ιόνιας από Ήπειρο προς Αθήνα είναι συντομότερα)

Διαβάστε παρακάτω τα αναλυτικά Δελτία Τύπου του Δήμου Τρικάλων και της ΠΕΔ Θεσσαλίας και βγάλτε τα συμπεράσματά σας.

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
Από τα Τρίκαλα ξεκινά η ολοκλήρωση του Ε65: «Ο Ε65, ο οδικός άξονας Κεντρικής Ελλάδας πρέπει να ολοκληρωθεί σε όλο του το μήκος». 
Αυτό είναι το ομόθυμο συμπέρασμα των 55 αυτοδιοικητικών και βουλευτών που συγκεντρώθηκαν στην πόλη του Ασκληπιού σήμερα, Παρασκευή 10 Οκτωβρίου 2016. 

Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα της Περιφέρειας Θεσσαλίας και της ΠΕΔ Θεσσαλίας, στο Δημαρχείο Τρικκαίων, στο μέσον της ηπειρωτικής Ελλάδας, 
- εκπρόσωποι 4 Περιφερειών, 
- 13 Δήμων, 
- 2 ΠΕΔ
- 3 νυν, τέως και πρώην υπουργοί, 
- 4 βουλευτές, 
- 1 γενικός γραμματέας υπουργείου, 
- 11 περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, 
ήταν σαφείς:

Ο δρόμος που ενώνει Θεσσαλία, Στ. Ελλάδα, Ήπειρο και Δυτική Μακεδονία, πρέπει να κατασκευαστεί οπωσδήποτε. Οι ανάγκες είναι σαφές και συγκεκριμένες, χρονίζουσες, επανειλημμένως διατυπωθείσες και, πλέον, απομένει η ενεργοποίηση της Πολιτείας. 

Και ο παριστάμενος γενικός γραμματέας υπουργείου Υποδομών, κ. Γιώργος Δέδες, έδωσε συγκεκριμένες απαντήσεις. Προηγήθηκε η έκφραση της βούλησης της κυβέρνησης από την υφυπουργό υποδομών κ. Μαρίνα Χρυσοβελώνη, για την κατασκευή του έργου, του τόσου χρήσιμου για τη μισή ηπειρωτική Ελλάδα, με προεκτάσεις ευνοϊκές για την οικονομία ολόκληρης της χώρας.
Ετσι, ο κ. Δέδες, εξειδικεύοντας, ανέφερε ότι:

1. Από το 2017 θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει το νότια τμήμα του δρόμου, Λαμία – Ξυνιάδα. 

2. Το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Εγνατία οδός, δεν έχει ενταχθεί και απαιτούνται:

α) εξεύρεση κονδυλίων από εναλλακτικές πηγές (λόγω μειωμένου ΕΣΠΑ για υποδομές). Αυτές οι πηγές είναι, δάνειο σε μεγάλο ποσοστό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), με την οποία οι συζητήσεις είναι ήδη προχωρημένες, καθώς και κρατική χρηματοδότηση.
β) Εμπειρογνωμοσύνη για τη χάραξη. Η αξιολόγηση θα γίνει από τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών, σε συνδυασμό με τη χρηματοδοτική ροή.

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός, ο οικοδεσπότης Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Δημήτρης Παπαστεργίου και ο πρόεδρος της ΠΕΔ Θεσσαλίας, Δήμαρχος Μουζακίου κ. Γ Κωτσός, εκφράστηκαν υπέρ της αναγκαιότητας κατασκευής του έργου.
Ακολούθησε πλήθος τοποθετήσεων, με χαρακτηριστική την άποψη του περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη, για την ανάγκη «να γίνει το έργο και από όπου να ‘ναι» (η χάραξη). 

Πολλοί αυτοδιοικητικοί τέθηκαν ενάντια στην πρόταση του πρώην υφυπουργού Περιβάλλοντος κ. Στ. Καλογιάννη, για μια νέα, τρίτη προτεινόμενη χάραξη του δρόμου, ακόμη νοτιότερα της αρχικής. Τέθηκαν επίσης και τεχνικά ζητήματα από αυτοδιοικητικούς της δυτικής Μακεδονίας, αλλά και της Στ. Ελλάδας. (Σ.Σ. η λεγόμενη "πρόταση Καλογιάννη" είναι σχεδόν ίδια με την αρχική "πρόταση ΥΠΕΧΩΔΕ" -που υπάρχει στα αρχικά σχέδια- με πολύ μικρές παραλλαγές)

Πολιτικά ζητήματα τέθηκαν από τους κ. Παπαδόπουλο και Σιμορέλη (βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στα Τρίκαλα), τους κ. Σκρέκα, Βλαχογιάννη και Ταμήλο (νυν και τέως βουλευτές της ΝΔ στα Τρίκαλα), τον πρώην υπουργό Οικονομικών κ. Νίκο Λέγκα.

Σημαντικό και το ότι, εκ μέρους του παραχωρησιούχου (ΤΕΡΝΑ) ο αντιπρόεδρος κ. Μιχάλης Γουρζής, τόνισε πως η εταιρεία είναι έτοιμη άμεσα να ξεκινήσει το έργο.

Η τελική απόφαση εκφράστηκε στην απόφαση, ένα σχέδιο Ψηφίσματος να αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης και ψήφισης από όλα τα ενδιαφερόμενα Περιφερειακά και Δημοτικά Συμβούλια.

Αυτό το Ψήφισμα θα αναφέρει επί της ουσίας την τεράστια σημασία για την κατασκευή του έργου. Κάτι που τόνισε και ζήτησε και ο κ. Δέδες, ζητώντας από τους παριστάμενους «να βάλουν πλάτη» για να στηριχθεί η διεκδίκηση του έργου. Προειδοποίησε, μάλιστα, ότι δεν είναι σίγουρο πως τα χρήματα θα προωθηθούν στον δρόμο, γι’ αυτό και η στήριξη είναι αναγκαία.
Κάτι που θα εκφραστεί το αμέσως επόμενο διάστημα, με τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία και δράση της Αυτοδιοίκησης της μισής ηπειρωτικής Ελλάδας.


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ  ( ΠΕΔ Θεσσαλίας )
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η διευρυμένη συνάντηση εργασίας με θέμα Ευρωπαϊκός  Οδικός Άξονας Ε65 που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Τρικκαίων , που συνδιοργάνωσε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Θεσσαλίας (ΠΕΔ)  με τη Περιφέρεια Θεσσαλίας. 


Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Θεσσαλίας κ. Κωτσός Γεώργιος καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και δήλωσε την ικανοποίηση του για την μεγάλη συμμετοχή σημαντικών συντελεστών για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου. Στη συνέχεια έκανε μια μικρή αναφορά στη σπουδαιότητα του συγκεκριμένου οδικού  άξονα  τόσο για τη Θεσσαλία όσο για την χώρα μας γενικότερα. 

Τόνισε με έμφαση ότι το σημαντικότερο συμπέρασμα που πρέπει να προκύψει από τη  σημερινή συνάντηση είναι όλοι οι παρόντες που εκπροσωπούν φορείς της Αυτοδιοίκησης, της Κυβέρνησης και διαφόρων συλλογικών οργάνων  να συμφωνήσουν στην άμεση κατασκευή του έργου αφήνοντας στο υπουργείο να βρει την βέλτιστη χάραξη του  Βόρειου τμήματος του οδικού άξονα.

Στη συνέχεια έδωσε το λόγο στο Περιφερειάρχη κ. Αγοραστό ο οποίος και αυτός με τη σειρά του αναφέρθηκε στη μεγάλη σημασία του συγκεκριμένου έργου τονίζοντας ότι πρέπει να βρεθεί άμεση λύση για τη μελέτη και χρηματοδότηση του Βόρειου τμήματος και τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό. Αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που πήρε η Περιφέρεια Θεσσαλία καθώς και στις πρωτοβουλίες άλλων Περιφερειών που είναι άμεσα ενδιαφερόμενες για την εξέλιξη του έργου. 

Στη συνέχεια ο Δήμαρχος Τρικκαίων κ. Παπαστεργίου καλωσόρισε  με τη σειρά του την Υφυπουργό κ. Μ. Χρυσοβελώνη και το Γενικό Γραμματέα Υποδομών και απευθυνόμενος στους παρευρισκόμενους  δήλωσε ότι όλοι οι φορείς συντεταγμένα θα πρέπει να ενεργήσουν προς μία κοινή κατεύθυνση ζητώντας από το αρμόδιο Υπουργείο την άμεση κατασκευή του έργου και την εξασφάλιση της χρηματοδότησής του.  

Στη συνέχεια ο Πρόεδρος της ΠΕΔΘ έδωσε το λόγο στην Υφυπουργό κ. Χρυσοβελώνη  η οποία εξέφρασε με σαφήνεια την πολιτική βούληση του αρμόδιου υπουργείου προκειμένου να προγραμματιστούν το συντομότερο όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες ώστε η κατασκευή του οδικού άξονα Ε65 να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη μορφή και να συνδεθεί το βόρειο με το νότιο τμήμα με τελική κατάληξη τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό.  

Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Δέδες έκανε μία συνοπτική αλλά ουσιαστική αναφορά και περιέγραψε την πραγματική κατάσταση που επικρατεί τη δεδομένη στιγμή και που αφορά στην εξέλιξη του έργου. Χαρακτηριστικά είπε ότι το Νότιο Τμήμα της οδού Λαμία – Ξυνιάδα είναι προγραμματισμένο για χρηματοδότηση και η ένταξή του είναι δεδομένη.  Για το Βόρειο τμήμα της οδού είπε ότι λόγω των περικοπών που έχει υποστεί το ΕΣΠΑ η δυνατότητα ένταξής του είναι  ανέφικτη. 
Παρόλα αυτά υπάρχουν σημαντικές πιθανότητες του Βόρειου τμήματος με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων . 

Οι διαπραγματεύσεις του Υπουργείου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Δημοσίων Επενδύσεων είναι σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να τελεσφορήσουν πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Εάν αυτό συμβεί τότε το Υπουργείο θα μπορεί να θέσει με σαφήνεια το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης τόσο για τις μελέτες και τη χάραξη όσο και για την ολοκληρωμένη χρηματοδότηση του έργου. 

Μετά την εισήγηση του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου ο λόγος παραχωρήθηκε στον  εκπρόσωπο του παραχωρησιούχου ο οποίος συμφώνησε εν πολλοίς  με τα όσα περιέγραψε ο κ. Δέδες και δήλωσε την ετοιμότητα για τα κατασκευή του έργου. 

Στην συνέχεια τοποθετήθηκε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Καχριμάνης Αλ. ο οποίος αφού έκανε μια μικρή αναδρομή στις ενέργειες που προηγήθηκαν για την εξέλιξη του έργου κατέληξε λέγοντας ότι το σημαντικότερο όλων είναι να κατασκευαστεί το έργο το συντομότερο δυνατό ανεξάρτητα από το σημείο που ο Ε65 θα συναντηθεί με την Εγνατία οδό.

Στη συνέχεια ο πρώην  Υπουργός κ. Καλογιάννης παρουσίασε μια εναλλακτική χάραξη του Βόρειου τμήματος λέγοντας ότι είναι αποτέλεσμα μια σημαντικής συνεργασίας από μια ομάδα επιστημόνων. Η συγκεκριμένη πρόταση του κ. Καλογιάννη προκάλεσε αντιδράσεις από μία μερίδα των παρευρισκόμενων Δημάρχων. 

Στη συνέχεια το λόγω πήρε ο Πρόεδρος κ. Γ. Κωτσός λέγοντας ότι εκείνο που πρέπει να προκύψει από τη σημερινή συνάντηση είναι να τοποθετηθεί με σαφήνεια ο Γ. Γραμματέας  και  η Υφυπουργός για το χρονοδιάγραμμα που αφορά στην εξέλιξη του έργου και πιο συγκεκριμένα η δέσμευσή τους για την μελέτη, χάραξη και χρηματοδότηση του Βόρειου τμήματος. Στη συνέχεια πρότεινε όλα τα συλλογικά όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να συνεδριάσουν και να αποφασίσουν για την άμεση απεμπλοκή και την εκτέλεση του έργου χωρίς να αναφερθούν στη χάραξη και στο σημείο σύνδεσή του με την Εγνατία οδό .
Επί της τοποθέτησης του Προέδρου της ΠΕΔ κ. Γ. Κωτσού ο Γ. Γραμματέας απάντησε ότι μέχρι τέλους του έτους το αρμόδιο Υπουργείο θα είναι σε θέση να τοποθετηθεί με σαφήνεια. 

Στη συνάντηση παραβρέθηκαν Περιφερειάρχες, Πρόεδροι ΠΕΔ ,Δήμαρχοι των Περιφερειών Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας , Ηπείρου, Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας , Περιφερειακοί  και Δημοτικοί Σύμβουλοι καθώς  ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Κ.Δ. Θεσσαλίας καθώς και εκπρόσωποι  των παραχωρησιούχων.

Στη σύσκεψη παρέστησαν: 

- Οι Περιφέρειες: Θεσσαλίας, Ηπείρου, Στ. Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας.
- Οι Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων: Θεσσαλίας και Ηπείρου. 
- Οι Δήμοι: Τρικκαίων, Ιωαννιτών, Λαρισαίων, Σοφάδων, Καρδίτσας, Καλαμπάκας, Ηγουμενίτσας, Ορχομενού, Τυρνάβου, Μετσόβου, Φλώρινας, Γρεβενών, Κιλελέρ, Δεσκάτης
- Περιφερειακοί Σύμβουλοι Θεσσαλίας και Στ. Ελλάδας
- Δημοτικοί Σύμβουλοι Τρικκαίων και Ιωαννίνων 
- το ΤΕΕ / τμήμα Κεντρικής – Δυτικής Θεσσαλίας κα η ΝΕ Τρικάλων του ΤΕΕ
- το Επιμελητήριο Τρικάλων
- πολλοί μηχανικοί, κορυφαία στελέχη του ΥΠΟΜΕΔΙ και πάρα πολλοί πολίτες