Όσο καθυστερεί η αξιολόγηση, η οικονομία οδηγείται
στα… τάρταρα, η ανεργία καλπάζει και η αγορά στενάζει - Συρρικνώνεται ο τζίρος,
ενώ οι 9 στους 10 «κυνηγούν» τις προσφορές
Παγκόσμια Ημέρα
Καταναλωτή ήταν η 15 Μαρτίου και τα δεδομένα στη χώρα μας συνεχώς γίνονται όλο
και πιο διαφορετικά, αφού οι καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, λόγω
οικονομικής κρίσης, έχουν αλλάξει σημαντικά!
Σ’ αυτό βεβαίως πρωταρχικό ρόλο έχει παίξει η μείωση του διαθέσιμου
εισοδήματος, λόγω των περικοπών σε μισθούς και συντάξεις, η αύξηση της ανεργίας
και η παράλληλη φορολογική επιβάρυνση των νοικοκυριών. Δυστυχώς, δεν...
είναι
λίγοι οι συνάνθρωποί μας που έχουν φτάσει να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα,
ακόμη και στα είδη διατροφής! Το γεγονός αυτό λοιπόν κάνει την σημερινή ημέρα
πιο σημαντική με τους εμπλεκόμενους – κυρίως στην διατροφική αλυσίδα – να
εφιστούν την προσοχή στους καταναλωτές, καλώντας τους να μάθουν τα δικαιώματά
τους!
Κόστος για την οικονομία
Ωστόσο, δεν πρόκειται ν’ αλλάξει άμεσα η κατάσταση, εάν η οικονομία
μας δεν ξεφύγει από την βαθιά ύφεση, να πάρει μπροστά, για να ελαφρυνθεί
ολόκληρη η κοινωνία μας. Μέχρι στιγμής πάντως, οι Έλληνες ζουν το
«μαρτύριο της σταγόνας», περιμένοντας εναγωνίως το πότε θα κλείσει η αξιολόγηση
και εάν κάποτε μπούμε σε δρόμο ανάκαμψης.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Τομεάρχης Οικονομικών της Ν.Δ. Χρ. Σταϊκούρας,
«η καθυστέρηση έχει ήδη προσθέσει κόστος στην οικονομία. Η χώρα «βούλιαξε» στην
ύφεση, το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε, η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε,
οι επενδύσεις συρρικνώθηκαν, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου διογκώθηκαν,
θέσεις απασχόλησης χάθηκαν, καταθέσεις αποσύρθηκαν, τα «κόκκινα δάνεια»
αυξήθηκαν, το κόστος δανεισμού των τραπεζών αυξάνει και πάλι...».
Δραματική η κατάσταση!
Η δραματική κατάσταση που βιώνει η πλειοψηφία των πολιτών αποτυπώνεται ξεκάθαρα
και από τα στοιχεία της Έκθεση του ΙΝΕ- ΓΣΕΕ. Χαρακτηριστικό της οικονομικής
αδυναμίας στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά είναι η πολύ μεγάλη
αύξηση εκείνων που αδυνατούν να καλύψουν έκτακτες δαπάνες, το ποσοστό των
οποίων αυξάνεται από 28,2% το 2010 σε 53,4% το 2015!
Υποχώρησε ο τζίρος!
Το γεγονός λοιπόν ότι τα νοικοκυριά πλέον ψωνίζουν με το… σταγονόμετρο,
αποτυπώνεται και στα στοιχεία για την πορεία του κλάδου των σούπερ μάρκετ. Το
2017 ξεκίνησε με τον χειρότερο τρόπο, καθώς ο τζίρος του Ιανουαρίου παρουσιάζει
κάμψη 9,9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του
2016. Η αβεβαιότητα που επικρατεί στην οικονομία, λόγω κυρίως της καθυστέρησης
ολοκλήρωσης της αξιολόγησης, οι νέες φορολογικές επιβαρύνσεις που ισχύουν από
την αρχή του τρέχοντος έτους, η κακοκαιρία το πρώτο δεκαπενθήμερο του
Ιανουαρίου οδήγησαν τον τζίρο στα τάρταρα, επιβεβαιώνοντας την ανησυχία που
είναι διάχυτη στην αγορά, σε λιανεμπόρους και κυρίως στους προμηθευτές.
Κόψαμε και το γάλα!
Η μείωση του όγκου πωλήσεων διαμορφώθηκε επίσης σε υψηλά επίπεδα, κατά 8,1% σε
σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2016.
Κατά 13,4% συρρικνώθηκε ο τζίρος στα είδη νοικοκυριού και κατά 8,7% στα τρόφιμα.
Ενδεικτικά στα γαλακτοκομικά η μείωση έφτασε στο 13,3%, στα υλικά μαγειρικής
11,1%, στα συσκευασμένα τρόφιμα 8,4%, στα κατεψυγμένα τρόφιμα 3,8%, στα
καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά 14,3%, στα είδη προσωπικής υγιεινής
13,2%, στα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς 14,2%, στα άλλα είδη
νοικοκυριού11,2% κ.α.
Ανησυχητική, σύμφωνα με τα στοιχεία είναι η μείωση και στον όγκο πωλήσεων
(τεμάχια) που καταγράφεται στις ίδιες κατηγορίες. Συγκεκριμένα: 11,9% στα
γαλακτοκομικά, 7,7% στα υλικά μαγειρικής, 4,3% στα συσκευασμένα τρόφιμα, 3,2%
στα κατεψυγμένα τρόφιμα, 11,3% στα καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά, 10,5%
στα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς, 8,8% στα είδη προσωπικής υγιεινής,
7,7% στα άλλα είδη νοικοκυριού…
Στο… κυνήγι των προσφορών
Όπως ήταν αναμενόμενο η εποχή της κρίσης έχει αλλάξει και τις συνήθειες των
καταναλωτών. Πλέον όλο και περισσότεροι… κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις που
παρέχουν τα σούπερ μάρκετ, στην προσπάθειά τους να εξοικονομήσουν χρήματα μέσα
από πρακτικές έξυπνων αγορών. Ποσοστό 88% των καταναλωτών (εννιά στους δέκα)
εξοικονομεί χρήματα μέσω προσφορών/ κουπονιών/δωροεπιταγών που προφέρουν οι
αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθευτές των προϊόντων.
Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου
Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2016/2017, με δείγμα 2.000
καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο
σε όφελος πάνω από 7 ευρώ ανά εβδομάδα, 30 ευρώ μηνιαίως ανά νοικοκυριό και 375
ευρώ ετησίως. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο
από το αντίστοιχο όφελος του 2010 λόγω τόσο της μείωσης της δαπάνης των
νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου όσο και της αύξησης αφενός του ποσοστού των
πωλήσεων που πραγματοποιείται μέσω προσφορών και αφετέρου της μέσης έκπτωσης
ανά προσφορά.
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ενδιαφέροντα ευρήματα σε σχέση με τις αντιλήψεις
και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, όπως για παράδειγμα ότι το 46% εμφανίζεται
διατεθειμένο μέχρι και ν’ αλλάξει το πρόγραμμά του και τη διατροφή του αν βρει
καλές προσφορές σε κάτι άλλο από την αρχική του λίστα!
Ο ΕΦΕΤ
Ο ΕΦΕΤ, με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας του Καταναλωτή, ως
κεντρική αρμόδια αρχή για την υγιεινή και την ασφάλεια των τροφίμων, καθώς και
ως Δημόσιος Φορέας που συμβάλλει καθοριστικά στην προστασία των συμφερόντων των
καταναλωτών, σε σχετική ανακοίνωσή του, αναφέρει ότι η κατανάλωση αγαθών είναι
ανθρώπινο δικαίωμα και επομένως η πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την υγεία,
την ασφάλεια και τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών. Ωστόσο και οι
καταναλωτές οφείλουν να διεκδικούν τα δικαιώματά τους, να παρεμβαίνουν με τις
επιλογές τους στην παραγωγή και την κατανάλωση των τροφίμων, να ενημερώνονται
και να εκπαιδεύονται.
Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι λειτουργεί το τηλεφωνικό κέντρο 11717 για τις
αναφορές πολιτών σχετικά με προβλήματα που εντοπίζουν σε τρόφιμα και διατροφικά
περιστατικά.
Η Ένωση Χημικών
Αντίστοιχη ανακοίνωση εξέδωσε και η Ένωση Ελλήνων Χημικών, η οποία όπως
αναφέρει, «στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου συνεργαζόμενη με τις Αρχές,
με φορείς του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα και τον Ακαδημαϊκό χώρο, προσπαθεί
να συνδράμει με κάθε πρόσφορο τρόπο στην προαγωγή και προστασία των
θεσμοθετημένων κανόνων συνεισφέροντας στην ορθή εφαρμογή τους τουλάχιστον σε
θέματα ασφάλειας και πληροφόρησης».
Γι’ αυτό και επισημαίνει «την ανάγκη της εκπαίδευσης των μαθητών στα
σχολεία, ιδίως στην υποχρεωτική εκπαίδευση, προκειμένου να καλλιεργηθεί και να
αναπτυχθεί ορθή καταναλωτική συνείδηση στους αυριανούς πολίτες. Για την
επίτευξη του στόχου αυτού η μύηση στην Επιστήμη της Χημείας είναι περισσότερο απαραίτητη
από ποτέ».
