Τρίτη 17 Μαΐου 2016

Αλλάζει άρδην το σκηνικό στις μετακινήσεις

Ενιαίο πλαίσιο για την εφαρμογή (και) ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων με αναλογική χρέωση
Αλλάζει άρδην το σκηνικό στις μετακινήσεις, μετά την τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης κι έγινε δεκτή κατά πλειοψηφία από τη Βουλή, αγγίζοντας και τις μετακινήσεις των Ηπειρωτών, καθώς από την Περιφέρεια μας διέρχεται ήδη η Εγνατία Οδός και σύντομα θα διέρχεται και η Ιόνια.
Με τη ρύθμιση δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο για την εφαρμογή (και) ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων με αναλογική χρέωση, ωστόσο δεν είναι...
απόλυτα σαφές αν καθίσταται υποχρεωτική η άμεση λειτουργία ηλεκτρονικών διοδίων και στην Εγνατία Οδό, κάτι που θα δημιουργούσε –χρονικά και άλλα– προσκόμματα στη διαδικασία παραχώρησης της εκμετάλλευσής της σε ιδιώτες.

Το νέο πλαίσιο συμπεριελήφθη σε σχέδιο νόμου για την κύρωση συμφωνίας συνεργασίας με το Ιράκ και συνοπτικά, προβλέπει:
1. Τη δημιουργία μιας νέας αυτοτελούς υπηρεσίας με αντικείμενο τα διόδια στις εθνικές οδούς, η οποία υπάγεται απευθείας στον υπουργό. Ονομάζεται «Υπηρεσία Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Τελών» και αναλαμβάνει την ανάπτυξη και λειτουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος για τη διαχείριση, παρακολούθηση και χρέωση των διοδίων, τη διαχείριση του (σημερινού) κέντρου παρακολούθησης διοδίων, την έκδοση ενιαίων προδιαγραφών για τα ηλεκτρονικά διόδια, την παρακολούθηση και απόδοση εσόδων, πέραν αυτών των συμβάσεων παραχώρησης. Πρόκειται στην ουσία για ένα σύγχρονο ΤΕΟ, υπό τον έλεγχο του εκάστοτε υπουργού Υποδομών.
2. Την υποκατάσταση όλων των ισχυουσών ρυθμίσεων για την κατασκευή και διαχείριση σταθμών διοδίων. Πρακτικά η νέα διάταξη ακυρώνει τις αποφάσεις του προηγούμενου υπουργού Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδη, σχετικά με τη χωροθέτηση νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό.
3. Τη θέσπιση της «βινιέτας», ένα είδος διοδίου με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια (ετήσια, μηνιαία κ.λπ.), με το οποίο ο οδηγός θα μπορεί να διέρχεται από όλα τα διόδια της χώρας (παραχωρημένα ή μη) χωρίς να πληρώνει σε κάθε σταθμό. Επίσης ορίζει ότι η χρέωση στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο θα γίνεται με βάση τα διανυόμενα χιλιόμετρα, όπως ισχύει σήμερα στις παραχωρήσεις και όχι με μια «στάνταρ» ταρίφα.
4. Απαγορεύει τη διέλευση στο παράπλευρο της εθνικής οδού οδικό δίκτυο οχημάτων άνω των 3,5 τόνων, με την εξαίρεση των ΚΤΕΛ και όσων κατευθύνονται σε παρακείμενες επιχειρήσεις. Πρόκειται για ρύθμιση που αποσκοπεί στην επίλυση ενός πραγματικού προβλήματος όπως είναι η αύξηση της κίνησης βαρέων οχημάτων στις παράπλευρες οδούς για να αποφύγουν τα διόδια. Ωστόσο, είναι εξαιρετικά δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη, καθώς θα είναι δύσκολο να γίνει ο έλεγχος του προορισμού των οχημάτων.

Πάντως, η αναφορά σε αναλογική, χιλιομετρική χρέωση –οι όροι και το ύψος της οποίας θα εξειδικευτούν αργότερα– και οι γενικές αναφορές στα ηλεκτρονικά διόδια δημιουργούν ένα ασαφές σκηνικό, που σίγουρα αποτελεί πρόσκομμα στην πορεία αποκρατικοποίησης της Εγνατίας.