Στην Ολομέλεια της
Βουλής, όπου ξεκίνησε η συζήτηση για τη αναθεώρηση του Συντάγματος,
τοποθετήθηκε ο Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος στην εισήγησή του, μεταξύ άλλων,
ανέφερε:
«Αποτέλεσε ιδιαίτερη
τιμή για μένα η συμμετοχή μου στην Επιτροπή για την αναθεώρηση του Συντάγματος,
την...
ύψιστη πολιτική διαδικασία, έστω κι αν η προτεινόμενη αναθεώρηση δεν είναι
όσο τολμηρή θα έπρεπε.
Το Σύνταγμα του 1975
ήταν το πιο ποιοτικό στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, γι’ αυτό και το πιο
ανθεκτικό. Όμως, μετά τη βαθιά οικονομική και κοινωνική κρίση που πέρασε η
χώρα, χρειαζόταν μία γενναία αναθεώρησή του υπέρ των επόμενων γενεών, με
θωράκιση της ποιότητας της δημοκρατίας, με απελευθέρωση των δημιουργικών
δυνάμεων της χώρας όπως επιβάλει η ψηφιακή τεχνολογία και εμπέδωση αισθήματος
εμπιστοσύνης στους θεσμούς που επλήγησαν την περασμένη τετραετία.
Παρά τη γενναία
πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για αναθεώρηση 57 Άρθρων συνολικά, ώστε στη
συνέχεια να αποφασίσει η Αναθεωρητική Βουλή, δεν υπήρξε ανταπόκριση.
Η Προτείνουσα Βουλή
περιόρισε, δυστυχώς, τα πεδία της αναθεωρητικής διαδικασίας, υποκύπτοντας
κυρίως σε ιδεοληψίες. Ειδικότερα:
- Εμποδίστηκε η αναθεώρηση του Άρθρου 16 του Συντάγματος για την ίδρυση μη
κρατικών Πανεπιστημίων, υπό καθεστώς αυστηρής δημόσιας εποπτείας, που θα
επέτρεπε στην Ελλάδα σε εξελιχθεί σε Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο, αξιοποιώντας
τα πλεονεκτήματα της παιδείας, του πολιτισμού και της γλώσσας μας, και θα
οδηγούσε στον επαναπατρισμό χιλιάδων διακεκριμένων επιστημόνων και φοιτητών.
- Δεν αναθεωρείται
το Άρθρο 24 για το περιβάλλον, για το οποίο ο Σύριζα είχε πολύ συντηρητική
θέση: να μείνει ως έχει! Η αναθεώρηση που προτείναμε, είχε σκοπό την περαιτέρω
προστασία του περιβάλλοντος, ενσωματώνοντας την αντιμετώπιση της κλιματικής
αλλαγής που αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση των επόμενων δεκαετιών, την
ορθολογική διαχείριση των υδάτων και, προσθέτω, την προστασία της γης υψηλής
παραγωγικότητας, που αποτελεί μη ανανεώσιμο φυσικό πόρο και πρέπει να
διαφυλαχτεί. Επίσης, οι έννοιες του πολιτισμού, που προστατεύονται από το Άρθρο
24, χρειάζονται εμπλουτισμό.
- Δεν μπορέσαμε να
παρέμβουμε για να βελτιώσουμε τη λειτουργία του Κράτους, να δημιουργήσουμε
συνθήκες κωδικοποίησης του συνόλου της νομοθεσίας και να επιβάλουμε κανόνες
καλής νομοθέτησης, που αποτελούν πολιτικό ζήτημα πρώτης προτεραιότητας.
Τελικώς, η Επιτροπή
Αναθεώρησης κατέληξε σε επτά βασικά σημεία προτεινόμενων συνταγματικών αλλαγών.
Θα σταθώ σε τέσσερα εξ αυτών.
1. Η Επιτροπή
πρότεινε, στο Άρθρο 21 παρ. 1, ένα Σύστημα Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος για
τη στήριξη της ελληνικής οικογένειας, η οποία αποτελεί το βασικό κύτταρο της
κοινωνίας μας. Αυτή η παρέμβαση της Νέας Δημοκρατίας τονίζει στο Ελληνικό
Σύνταγμα την Αρχή της Κοινωνικής Οικονομίας της Αγοράς.
2. Διαχωρίζεται η
διαδικασία εκλογής ΠτΔ από τις βουλευτικές εκλογές κατά το Άρθρο 32 παρ. 4.
Προκρίνεται η εκλογή από τη Βουλή με απόλυτη ή σχετική πλειοψηφία, ώστε να μη
διακόπτεται η λαϊκή εντολή προς μία Κυβέρνηση σκοπίμως, για την ανάδειξη
Προέδρου.
Δυστυχώς στο πρόσφατο παρελθόν δύο φορές οδηγηθήκαμε σε εκλογές, με αφορμή την
εκλογή Προέδρου, για την άντληση ευκαιριακών πολιτικών ωφελημάτων από τα
κόμματα της αντιπολίτευσης, με ολέθριες όμως συνέπειες για τη χώρα: η πρώτη
ήταν το 2009, με αποτέλεσμα η Κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές να
οδηγήσει τη χώρα στο ΔΝΤ και σε δύο Μνημόνια και η δεύτερη το 2015, με
αποτέλεσμα η νέα Κυβέρνηση να φορτώσει τη χώρα με ένα τρίτο Μνημόνιο,
μεγαλύτερο όλων, 100 δις ευρώ, με ζημία 200 δις.
3. Αυστηροποιείται η
ασυλία του Βουλευτή κατά το Άρθρο 62, ο όποιος θωρακίζεται μόνον κατά την
άσκηση των καθηκόντων του και καταργείται η αποσβεστική προθεσμία του άρθρου 86
παρ. 3, εξισώνοντας τον Υπουργό με τους κοινούς πολίτες ως προς την παραγραφή
ποινικών αδικημάτων. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται η πάταξη της διαφθοράς και η
αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς το πολιτικό σύστημα.
4. Διευκολύνεται η
επιλογή μελών Ανεξάρτητων Αρχών κατά το Άρθρο 101Α, τα οποία, μετά την
αναθεώρηση, θα εκλέγονται με τα 3/5 της Διάσκεψης των Προέδρων. Βασικός λόγος
αυτής της αλλαγής, είναι να μη μένουν ακέφαλες οι Αρχές. Σε ό,τι αφορά τις
Ανεξάρτητες Αρχές θέλω να καταθέσω ορισμένες σκέψεις. Πρέπει, αρχικά, να
περιοριστεί η δυνατότητα ίδρυσης νέων Αρχών. Είναι ήδη πολλές. Στην Επιτροπή
Αναθεώρησης έδωσα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποφυγής δημιουργίας νέας
Αρχής. Τέλος, πιστεύω ότι πρέπει να ενισχυθεί ουσιαστικά ο κοινοβουλευτικός
έλεγχος επί των Ανεξάρτητων Αρχών».