Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018

Προεκλογικό ενιαίο «μέτωπο» για τη διεκδίκηση κατασκευής κόμβου της Εγνατίας οδού στο Δρίσκο

Από την πρώτη στιγμή υπάρχει η  αδήριτη ανάγκη  να κατασκευαστεί κόμβος στην Εγνατία Οδό, ο οποίος θα εξυπηρετεί το Βορειοδυτικό τμήμα του Λεκανοπεδίου και του Νομού Ιωαννίνων και την κίνηση προς Αλβανία. Τώρα που προεκλογικά ανακινήθηκε ξανά το θέμα και από την Περιφέρεια Ηπείρου προσκρούει προς στην παραχώρηση του οδικού άξονα στο ΤΑΙΠΕΔ.
Αυτό προέκυψε κατά τη χθεσινή...
ευρεία σύσκεψη Δήμων, φορέων και εκπροσώπων του επιχειρηματικού κόσμου στην Περιφέρεια Ηπείρου. Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. με έγγραφη απάντησή της επανέλαβε την από 1.8.2016 επίσης απάντησή της προς την Περιφέρεια, στην οποία αναφέρει πως είναι μεν πρόθυμη να διευκολύνει τις Υπηρεσίες της στην εκπόνηση των προμελετών για ημικόμβους σε Δρίσκου- Περιστέρι, προσθέτει όμως πως «Με την 623/5/03.6.2010 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” είχε συσταθεί Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τη σύνταξη τεχνικών οδηγιών, παρακολούθησης και ελέγχου των μελετών σκοπιμότητας κατασκευής νέων κόμβων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού. Σύμφωνα με την παραπάνω επιτροπή, η κατασκευή των εν λόγω κόμβων δεν θεωρήθηκε σκόπιμη. Σήμερα θεωρούμε, με δεδομένο ότι η “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” είναι υπό παραχώρηση, οποιαδήποτε μεταβολή των δεδομένων της οδού τα οποία είχαν ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό της παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ (υφιστάμενη κατάσταση) είναι δύσκολο να επιτευχθεί».
Με δεδομένη την απάντηση αυτή και αφού επιμελητήρια και φορείς ζητούν επιτακτικά την κατασκευή ημικόμβου στο Δρίσκο, ο Περιφερειάρχης κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης, ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους στη σύσκεψη,  ότι έκτοτε η Περιφέρεια έχει κινηθεί προς δύο κατευθύνσεις, εκπονώντας προκαταρκτικές μελέτες: Σε πρώτο-  μεταβατικό στάδιο για τη βελτίωση του υπάρχοντος τμήματος της επαρχιακής οδού στη Μπαλντούμα που καταλήγει στον κόμβο Ζαγορίου- Τζουμέρκων και σε δεύτερο,  που θα είναι και η οριστική λύση,  -εφόσον βεβαίως  αλλάξουν τα δεδομένα από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ- η κατασκευή του κόμβου στο Δρίσκο.
Στη σύσκεψη από τον Πρόεδρο του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ κ. Ι. Λυκοτραφίτη έγινε σύντομη αναφορά και στην πρόταση που είχε κατατεθεί εκ μέρους του για κατασκευή κόμβου στην είσοδο της σήραγγας του Δρίσκου, (εντός Λεκανοπεδίου Ιωαννίνων), η οποία ωστόσο εκτιμάται ότι θα είναι περισσότερο κοστοβόρα, σε σχέση με την κατασκευή κόμβου στην έξοδο του Δρίσκου (γέφυρα Αράχθου), λύση υπέρ της οποίας τάχθηκε σε πολιτικό επίπεδο, το σύνολο σχεδόν όσων ζήτησαν και έλαβαν το λόγο.
Καταληκτικά,  συμφωνήθηκε όπως οι φορείς της Αυτοδιοίκησης, των επαγγελματιών και οι βουλευτές, επιδιώξουν συνάντηση με τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να συζητηθεί η δυνατότητα προώθησης του έργου κατασκευής κόμβου στην περιοχή Δρίσκου, με βάση πάντα τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές.
Συμμετοχές- παρουσίες στη σύσκεψη
Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν: Ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Ι. Λώλος, οι Δήμαρχοι Ιωαννίνων Θ. Μπέγκας, Ζίτσας Μ. Πλιάκος, Κόνιτσας Ανδ. Παπασπύρου, Πωγωνίου Κ. Καψάλης, Ζαγορίου Β. Σπύρου,  ο βουλευτής Ι. Στέφος, οι επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων Κ. Μπασιούκας- Γ. Ζάψας, ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Κ. Ντέτσικας, ο πρώην βουλευτής Μ. Κασσής,  ο Πρόεδρος του Τμ. Ηπείρου/ΤΕΕ Ι. Λυκοτραφίτης, ο Πρόεδρος και ο Γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων Κ. Βλάχος – Στ. Σιούτης αντίστοιχα, ο προϊστάμενος του Κρατικού Αερολιμένα Ιωαννίνων Β. Μητσιμάρης, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. των Επιχειρήσεων της ΒΙΠΕ Ελ. Αραμπατζής, ο Γραμματέας της Ν.Ε. του ΚΙΝΑΛ Άλκης Λάνταβος, εκ μέρους του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων η Οικονομική Επόπτης κ. Βασιλική Παππά, εκ μέρους των Ξενοδόχων Ζαγορίου η κ. Κλεονίκη ΦερεντίνουΦερεντίνου, εκ μέρους του βουλευτή Χρ. Μαντά ο συνεργάτης του στο Πολιτικό Γραφείο  κ. Νικολόπουλος κ.α.
Η τοποθέτηση του Περιφερειάρχη
Κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε συνολικά στους κόμβους που έχει ζητήσει η Περιφέρεια να κατασκευαστούν στην Εγνατία οδ0 , αλλά και σε αυτόν που ήδη ετοιμάζει επί της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων- Αθηνών.
«Όταν έγινε η Εγνατία Οδός – είπε ανάμεσα στα άλλα- υπήρχαν δυσκολίες, δεν είχαμε τεχνογνωσία. Αν δεν είχε γίνει η «Εγνατία οδός ΑΕ», με την τεχνογνωσία που είχε το δημόσιο, δεν θα γινόταν έργο. Αν δει κάποιος πόσοι κόμβοι και ημικόμβοι έγιναν στα Γρεβενά, θα καταλάβει ότι εμείς εδώ ήμασταν πάντα οι «λιτοί Ηπειρώτες». Ο κεντρικός κόμβος  με την Ε.Ο. Ιωαννίνων – Άρτας, δεν είναι παραδεκτός κόμβος. Εμείς  εκπονήσαμε μια προμελέτη, και τώρα  προχωράμε σε οριστική μελέτη, με δύο κυκλικούς κόμβους ( roundabouts) και από τις δύο πλευρές, οπότε θα καταργηθούν και  οι σηματοδότες. Πρόκειται για παρέμβαση, για την οποία δεν εμπλέκεται η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» γιατί κατασκευάζεται επί της εθνικής οδού.
Το δεύτερο που μας έχει απασχολήσει κατά καιρούς, είναι ο κόμβος στο Δροσοχώρι. Ζητήσαμε επίσης μια έξοδο από το Μεγάλο Περιστέρι  προς την  Εγνατία Οδό. Κάπως έτσι είχε γίνει και ο κόμβος Χρυσοβίτσας. Επίσης  έχουμε ζητήσει άλλους δύο κόμβους, έναν μετά την Τύρια για τα χωριά Κουρέντων (που ποτέ δεν ευδοκίμησε), και  τον άλλο  για το Εμπορευματικό Κέντρο Παραμυθιάς, για τον οποίο υπάρχει ανταλλαγή εγγράφων.
Θεωρήσαμε σωστό, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, να εξετάσουμε τους κόμβους. Έχουμε εκπονήσει προμελέτη για την έξοδο στην περιοχή Περιστερίου, όπως και για την περιοχή του Δρίσκου (μετά τη σήραγγα Δρίσκου). Δυστυχώς,  από 2016  και μετά υπάρχουν έγγραφα μας στα οποία αναφέρουν ότι θα μας βοηθήσουν για τις προμελέτες, αλλά λόγω ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορούν να μας δώσουν αδειοδοτήσεις».