Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Παραχωρείται η λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ενώ ο δρόμος παραμένει Δημόσιος

Οι λεπτομέρειες και τα στοιχεία – Σήμερα ετησίως θέλει περί τα 122 εκ. €, αφού μπαίνει μέσα 67 εκ. € παρά τις εισπράξεις 55 εκ. € από διόδια τα οποία δεν της επαρκούν
Η Εγνατία που ξέραμε, σύντομα θα είναι παρελθόν. Όχι ο οδικός άξονας βέβαια που θα… παραμείνει στη θέση του για να συνεχίσει να προσφέρει στην ανάπτυξη του τόπου, ούτε ο ιδιοκτήτης του, αφού δεν θα πουληθούν οι μετοχές ή η εταιρεία και ο δρόμος πάντα θα ανήκει στο κράτος.
Όμως πλέον η συντήρηση και η εκμετάλλευση θα ανήκει σε ιδιωτική εταιρία που θα τον διαχειρίζεται μετά από σύμβαση παραχώρησης που θα υπογραφεί.
Την έναρξη της διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή σε διεθνή δημόσιο διαγωνισμό με σκοπό την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ. Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερομένους στις 26 Ιανουαρίου 2018.
Η ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων στον Προτιμητέο Επενδυτή αφορά σε...
χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.

Σε δύο φάσεις ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών. 
Ειδικότερα:
Στην Α΄ Φάση του διαγωνισμού οι ενδιαφερόμενοι θα εκφράσουν το ενδιαφέρον τους υποβάλλοντας τον Φάκελο Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, ο οποίος θα περιλαμβάνει την Επιστολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, συνοδευόμενη από τα Δικαιολογητικά Τεκμηρίωσης.
Σκοπός της Α ́ Φάσης είναι η προ επιλογή εκείνων των Ενδιαφερομένων που πληρούν τα Κριτήρια Προσωπικής Κατάστασης και αποδεικνύουν ότι διαθέτουν την απαιτούμενη χρηματοοικονομική επάρκεια για τη συμμετοχή στον Διαγωνισμό και την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης.
Η Β ́ Φάση του Διαγωνισμού, θα ρυθμίζεται από τους όρους και τις προϋποθέσεις της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών. Κάθε προεπιλεγείς επενδυτής που συμβάλλεται προσηκόντως με σύμβαση εμπιστευτικότητας, θα λαμβάνει την Πρόσκληση Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών, η οποία θα καθορίζει τη διαδικασία εξέτασης και αξιολόγησης των δεσμευτικών προσφορών και τα κριτήρια επιλογής του προτιμητέου επενδυτή.
Οι λεπτομέρειες σχετικά με τον διαγωνισμό περιγράφονται στην πρόσκληση η οποία έχει αναρτηθεί και είναι διαθέσιμη σε κάθε ενδιαφερόμενο στον ιστότοπο του ΤΑΙΠΕΔ www.hradf.com.

Οι λεπτομέρειες και τα στοιχεία
Η “ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” μπαίνει μέσα ετησίως περί τα 67 εκ. € παρά τις εισπράξεις της 55 εκ. € από διόδια, τα οποία όμως καθόλου δεν της επαρκούν (ζημίες χρήσης προ φόρων – ισολογισμός 2015: εδώ). Το έργο είναι 670 km και συνεπώς μπαίνει μέσα 100.000 €/km!
Το έργο θέλει περί τα 122 εκ. € ετησίως με τη σημερινή συντήρηση (ως πρόσφατο έργο που είχε μικρή δαπάνη συντήρησης) και με το σημερινό προσωπικό για να μη μπαίνει μέσα (θα έπρεπε δηλ. να αυξήσει κατά 220% τα διόδια!) χωρίς υπολογισμό απόσβεσης και κέρδους της επένδυσης. Και χωρίς υπολογισμό του αυξημένου κόστους συντήρησης σε λίγα χρόνια.

Τελικά όπως αποφασίστηκε δεν θα πουληθούν οι μετοχές ή η εταιρεία και ο δρόμος, αλλά θα παραχωρηθεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του δρόμου. Αυτό που ενδιαφέρει είναι να υπάρξει τελικά για αυτά ένα δίκαιο εύλογο τίμημα, να γίνει δηλαδή σωστή αποτίμηση της αξίας παραχώρησης αυτού του συγκεκριμένου δικαιώματος.  

Τα σημερινά διόδια στην Εγνατία είναι 0,03 €/km και το νέο μέγιστο όριο θα είναι τα 0,06 €/km (Ιωάννινα – Θεσ/κη: περίπου 15 €).
Με αυτό το ύψος διοδίων τα έσοδα φτάνουν περίπου τα 100 - 110 εκ. € και με περιστολή των σημερινών εξόδων η συντήρηση με την εκμετάλλευση του δρόμου, εκτιμάται ότι θα αφήνει κέρδος στον παραχωρησιούχο και μέρος του (της τάξης των 10 εκ. €) θα είναι κρατικό έσοδο (έναντι της κατά 67 εκ. € ετήσιας ζημίας).
Εφόσον τελικά η παραχώρηση της συντήρησης και της εκμετάλλευσης του δρόμου γίνει για διάστημα 30-35 ετών, τότε –όπως αναφέρεται- το όφελος των φορολογούμενων πολιτών θα είναι περί τα  2,5 - 3,0 δις € (35 έτηΧ(67+10) εκ. €)

Και βέβαια τα βασικά ερωτήματα είναι:
√ Πότε είναι μεγαλύτερο το όφελος για τα εκατομμύρια των φορολογουμένων, τώρα ή όταν παραχωρηθεί η συντήρηση και η εκμετάλλευση του δρόμου?  
√ Προέχει το όφελος  όλων των φορολογουμένων ή το όποιο όφελος των εργαζομένων σήμερα που εύλογα(;) επιθυμούν να είναι στο "δημόσιο"?
√ Ποιος πρέπει να πληρώνει το κόστος της συντήρησης και λειτουργίας του κάθε δρόμου (ΕΓΝΑΤΙΑ, ΠΑΘΕ, Άξονα ΒΟΡ. ΚΡΗΤΗΣ, ΙΟΝΙΑΣ κλπ)? Οι χρήστες του ή όλοι οι φορολογούμενοι?