Πέμπτη, 6 Απριλίου 2017

Η επόμενη μέρα στις σχέσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ

Τι μπορεί να αλλάξει και πώς σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τρ. Αλμπάνη – Τι θα μπορούσε να γίνει στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου
Η πρώτη αναφορά που έκανε ο υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου στην τοποθέτησή του πριν από λίγες ημέρες στην εκδήλωση στα Ιωάννινα ήταν πως δεν υπάρχουν προειλημμένες αποφάσεις για τον ενιαίο χώρο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επίσης πως δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις ή χαρτιά κάτω από το τραπέζι.
Μπορεί στην ουσία να διεξάγεται ένας ανοιχτός και ειλικρινής διάλογος, αυτό όμως δεν σημαίνει πως...
και στην εκδήλωση της Παρασκευής, αλλά και στις συζητήσεις που εξελίσσονται μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας και των συνεργατών της, δεν υπάρχει μία σαφής πρόγευση για τις προθέσεις τουλάχιστον για το μέλλον της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Έτσι, ιδιαίτερης σημασίας έχει η τοποθέτηση του αναπληρωτή πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τρ. Αλμπάνη, για τον οποίο ο κ. Γαβρόγλου μίλησε ονομαστικά λέγοντας πως σε αυτόν ανήκει η ιδέα για τις κατά τόπους συναντήσεις και τις συζητήσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σε χθεσινές του δηλώσεις ο κ. Αλμπάνης «έδειξε» προς την κατεύθυνση της επόμενης ημέρας στις σχέσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ που θα περιλαμβάνουν είτε τη συνένωση είτε την απορρόφηση τμημάτων των ΤΕΙ.
Αυτό άλλωστε όπως είπε απορρέει και από το ίδιο το Σύνταγμα που κατηγοριοποιεί διαφορετικά τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Μεταλύτερο ενδιαφέρον ωστόσο είχε η εκτίμησή του για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να προκύψει η επόμενη ημέρα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Βασική προϋπόθεση κατά τον κ. Αλμπάνη είναι να γίνει αποδεκτό ότι στα ΤΕΙ λειτουργούν τμήματα τριών επιπέδων. Το πρώτο είναι το πανεπιστημιακό επίπεδο, το δεύτερο τμήματα που θα μπορούσαν να φτάσουν στο πρώτο επίπεδο, αλλά με αρκετή δουλειά και το τρίτο, τμήματα που το γνωστικό τους αντικείμενο αποκλίνει αρκετά από το χαρακτηριστεί ακαδημαϊκού επιπέδου και δεν υπάρχουν πιθανότητες μετεξέλιξής του.
«Αυτό που συζητάμε είναι τα τμήματα υψηλού επιπέδου να ενσωματωθούν άμεσα στο Πανεπιστήμιο, αν και χρειάζεται αρκετή δουλειά σε τεχνικό και νομικό επίπεδο», τόνισε αρχικά ο κ. Αλμπάνης για να εξειδικεύσει την προσωπική του εκτίμηση μιλώντας για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου.
«Όσα τμήματα του ΤΕΙ βρίσκονται κοντά στο πρώτο επίπεδο μπορούν να έχουν μία προθεσμία για να φτάσουν στο πρώτο επίπεδο. Εκείνα όμως που αποκλίνουν από το πρώτο επίπεδο, θα πρέπει να μείνουν στο κομμάτι της τεχνικής εκπαίδευσης».

Επιμέρους διαφορές
Ακόμη, ο κ. Αλμπάνης παρουσίασε και μία σειρά ποιοτικών διαφορών που ουσιαστικά αποδεικνύουν την αναγκαιότητα, εφόσον υπάρξει συνένωση, αυτή, να γίνει με το ΤΕΙ να ενσωματώνεται στο Πανεπιστήμιο.
«Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων όλα τα τμήματα είναι πλήρως στελεχωμένα και εξοπλισμένα πλην της Αρχιτεκτονικής που δε βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη. Είναι σημαντική επίσης η συμμετοχή των φοιτητών στα μαθήματα των σχολών, που είναι σαφώς μεγαλύτερη, σχεδόν καθολική στο Πανεπιστήμιο. Υπάρχουν τμήματα του ΤΕΙ με τρεις – τέσσερις καθηγητές και οι υπόλοιποι είναι ωρομίσθιοι και τμήματα απομονωμένα που λειτουργούν σε κάποιες πόλεις όπου ούτε τα ακαδημαϊκά κριτήρια πληρούνται, ούτε οι τοπικές κοινωνίες έχουν οφέλη, ενώ υπάρχουν και υψηλά κόστη λειτουργίας.
Έγινε σαφές στην εκδήλωση, ότι λείπει η τεχνική εκπαίδευση, διότι η οικονομία έχει ανάγκη τα στελέχη της τεχνικής εκπαίδευσης», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Αλμπάνης.